Ismerkedés Barcelonával
Kolumbusz a tér fölött |
Valóban ez az első benyomásunk, ahogy az impozáns kandeláberekkel díszített sétányra s a közelben–távolban látszó hatalmas régi és új épületekre tekintünk, no meg a bal oldalon emelkedő, a Gellért-hegynél nagyobb Montjuichra, amelyre közúton kívül magasvasúttal is fel lehet jutni. Jó néhány villanyrendőrrel őrzött átkelő után a világhírű fás sétányon, a Ramblán gyülekezünk. A Plaza Puerta de la Paz – Békekapu tér – képe most eltér az útikönyvben megismerttől, hiszen Kolumbusz 59 méter magas emlékművét éppen felújítják, így a talapzaton levő bronz domborműveket, szobrokat, melyek a nagy felfedező életéből mutatnak be jeleneteket, most deszkabódé takarja, akárcsak a nyolc oroszlánt. A vasoszlop tetején aranyozott földgömbön álló közel nyolc méter magas Kolumbusz-szobor azonban a helyén áll. A tengerparti Avenida de Colont magas pálmafák díszítik.
Útközben Elena mellett igyekszem maradni, így megtudom, hogy 1888 és 1929-ben világkiállítás volt Barcelonában, majd 1992-ben olimpiai játékok, így ezekre az eseményekre sokat épült-szépült a város. A Rambla 1200 méter hosszú, szakaszonként kissé megtört útvonal, ahol két oldalon zajlik az autós forgalom, míg középen, a tágas platánfás sáv különleges színfoltja a városnak. A széles, árnyékos térség utcahosszat piac, vendéglő-kávézó és mutatványos látnivalók egyvelege. A Kolumbusz-szobortól a gyönyörű Plaza de Cataluniáig terjedő sugárút engem a budapesti Andrássy útra emlékeztet, csak annál sokkal elevenebb. A helyiek Ramblasnak mondják, többes számban, hiszen keresztutakkal, kisebb terekkel öt szakaszra oszlik s ezeknek külön neve is van: Santa Monica, Capuchinos, San José, Estudios, Canaletas. Közben felfedezek egy metróállomást. Elena megjegyzi, a metró, helyi vonat, fogaskerekű és drótkötélpálya a villamos- és buszvonalak mellett nagyon jó közlekedést biztosít a városnak. Megtudom még, hogy a Rambla arab eredetű szó, és kiszáradt folyómedert jelent. Valaha itt folyt le a tenger felé a város, magasabb részeiről származó forrás- és esővíz. Ma az út két oldalán üzletek, vendéglők, színházak, mozik, múzeumok sorakoznak. Miután elhagyjuk a hajózási múzeum hatalmas épületét, Elena megmutatja az irányt, ahol a házak mögött van a híres katalán közgazdász, Güell palotája, amely színházi múzeum. Szenzációs modern macskaszobor mellett vezet el utunk, s közben meglátjuk az első eleven szobrot. Ezek az élő szobrok a Rambla világhírű nevezetességei: a szoborpózban mozdulatlan mutatványosok. Krétafehér arcú, fekete ruhás bohóc áll fél lábon, rejtély, hogy bírja olyan sokáig a kitekert testhelyzetet, mert míg körbeálljuk és bámuljuk, csak a szemhéja mozgása árulja el, hogy élő ember!
Vár a viaszmúzeum |
Hirtelen gágogásra figyelek, s látom, hogy a kert másik sarkában jókora medencében 13 fehér liba úszkál vagy a parton tollászkodik. Egy nyugodtabb sarokban Elena köré gyülekezünk, aki elmondja, hogy a város védőszentje Szent Eulália, akinek a székesegyház kriptájában áll díszes hófehér alabástrom szarkofágja. A 13 liba azt jelképezi, hogy a szent életű kislány ennyi esztendőt élt a földön. Maga a katedrális, mint sok más középkorban emelt templom, egy román stílusú székesegyház romjain kezdett el épülni, míg az alapoknál IV. századi őskeresztény kápolna maradványai találhatók. Az építkezést 1298-ban kezdték el gótikus stílusban, 1459-ig dolgoztak a háromhajós, impozáns méretű templomon, hiszen hossza 83, szélessége 37, magassága 25 méter. Akárcsak számos középkori templomot, a barcelonai székesegyházat is épületek veszik körül, így nincs meg a rálátás csak a főbejárat felőli térről, amelyet különben csak a XIX.-XX. század fordulóján alakítottak ki gótikus stílusban, hasonlatosan az akkor épült kupolával.
A Piaza |
Mivel Elena sürget, hiszen még sok látnivaló vár ránk, így bámulva és vissza- visszanézve a főkapun át hagyjuk el a székesegyházat, egy barátságos térre érve. Előbb berohanunk képeslapot, útikönyvet, emléktárgyakat vásárolni egy kicsiny üzletbe, mikor spanyol népzene üti meg a fülünket. Gyorsan kitódulunk a térre, ahol hosszú, fodros fekete ruhában középkorú nő táncol, míg három férfi kíséri fuvola-, dob- és énekszóval. Pillanatok alatt összegyűl a tömeg, elbűvölten figyeli a kicsiny pódiumon zajló produkciót. Már a templomban felfigyeltem két hátizsákos kéregető tinédzser lányra, akik valamilyen szláv nyelven beszélve a csoportunk körül ólálkodtak. Míg a táncosnőt bámulom, furcsa érzésem támad, lenézek s hát észreveszem, hogy az egyik leány éppen óvatosan húzza ki a válltáskám villámzárját! Elkapom a kezét, bár ott pénzt úgysem talált volna, mert az minden külföldi utamon az útlevéllel együtt a nyakamban hordom egy vászonzacskóban. Erre eloldalognak jobb turista után nézve.
Ezután Antoni Gaudi, a híres katalán építész művei nyomába eredünk. Autóbuszba ülünk, és csodáljuk a késő délutáni forgalmat. Egy széles sugárúton egymással majdnem szemben áll a Batlló- és a Mila-ház, mindkettő a híres építész alkotása, aki a Sagrada familia – Szent család – templommal világhírnévre tett szert. Elena figyelmeztet, az utóbbit majd útban hazafelé látogatjuk meg. Antoni Gaudi a Barcelonától nem túl távoli kisvárosban, Reusban született 1852-ben. Apja kazánkovács és Antoni öt gyermek közül a legkisebb. Zsenge korától érdeklődik a virágok, állatok iránt, szenvedélye az építészet, ezért szülei tanítattják. Széles körű ismeretei, aprólékos munkája, korszakalkotó ötletei nyomán kora leghíresebb építésze lesz. Sokfelé épít az országban, de leghíresebb munkái Barcelonában találhatók. Saját kezűleg is faragott, kovácsolt, nemcsak az épületeket tervezte, hanem a külső és belső építészeti látványra is hangsúlyt fektetett. Anyagilag a gazdag Güell család támogatta akkor bizarrnak tűnő ötleteit. Egyik csodás alkotása, a Güell park, amit szintén később fogunk meglátogatni, gyermeket és felnőttet egyaránt elvarázsol. A sokoldalú művészt 1926-ban villamos gázolta el, s csak egy nap múlva találták meg tehetős barátai a szegények kórházában, ahol röviddel ezután a sérülésekbe belehalt.
La Pedrera |
Közben – már elmúlt háromnegyed nyolc – a múzeumőrők tessékelik kifelé a népet. Mivel az éppen lefelé induló liftbe már nem férek be, elindulok a kényelmes egyfordulós lépcsőkön. Bejövetel előtt megszámoltam a hat emeletet, így fantasztikus élményem van, hiszen úgy tűnik, a lépcsők nem akarnak véget érni! Jön utánam még egy francia férfi, az sem érti a dolgot, de végül leérkezünk az udvari előcsarnokba. Mivel útközben beszélgetünk, nem tudom megszámolni, de több mint tíz fordulót hagyunk magunk mögött. Legyen ez is Gaudi titka és varázslata!
Az utcára kiérve találkozunk azzal a féltucatnyi társunkkal, akik nem jöttek be a múzeumba, hanem nézelődéssel töltötték, az időt. Még az út túloldalán közelről megnézzük a Batlló-házat, amely ötemeletes lakóház. Ennek is hullámos az utcafrontja, s a kerámia- és üvegszilánk-borítás valódi botanikus- és állatkertet idéz, az első két szint erkélyei pedig fatörzseket, ágakat formáznak. Itt is hullámos cserép fedi a palotát, de az ablakok szabályosak, nem úgy, mint La Pedreránál. Nézelődésünk idején is több csoport turista csodálja a palotát, nyakát jól hátravetve, mert bár széles a járda, a rálátás nehéz a felsőbb szintekre.
(Folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése