2010. május 5., szerda

HEGEDŰS ZSOLT: Levél Stockholmból (2006)


Szia!

Hála a KÁFÉnak - látom, hogy nem feledtél. Én elvoltam egy kicsikét Észak-Skandináviában.

Három hét alatt közel 6000 kilométert gurultunk, és több csodálatos helyen megfordultunk. Végig ragyogó, meleg idő volt: nappal 20-25, éjjel 12-14 fok. Mint nyáron a havasokban. Az Északi-sarkkör fölötti tájakon kristálytiszta vizű folyókban, tavakban, tengerben és az Atlanti-óceánban fürödtem. A víz nem volt ”jaj-de-meleg”, de jólesett. Kóstoltam lazacot, vöröspisztrángot (3. kép), ettem bálna carpacciót és norvég, lapp valamint kőkorszaki recept szerint elkészített rénszarvas-sültet. És egy csodálatos, rénszarvashússal és sárga rókagombával készített pizzát.

Brindberg mellett (Stockholmtól 500 km-re északra) egy esztenára bukkantunk. Kedvesen fogadtak, antennával megkerestük az erdőben legelő havasi teheneket (1. kép), utána vajat köpültünk. A finn-svéd határfolyó, a Torne mellett fekvő Kukkolaforsenben (Stockholmtól 1200 kilométerre) csónakos fáklyásmeneten vettünk részt (2. Kép), merítőhálóval törpemárnát fogtunk, és szaunáztunk a világ első szaunamúzeumának 54 férőhelyes szaunájában (4. Kép).

Ahol tehettük, megálltunk és horgásztunk. Fiam műlegyezett, én fényképeztem. A havasokban pisztrángot és pért fogott, az Észak-Norvég tengerben tőkehalat. Sajnos, lazacra nem sikerült engedélyt szereznünk. Ez csak a királyok, az angol lordok és a helyi földbirtokosok kiváltsága a norvég Alta-folyó menti Altában, a horgászok Mekkájában. Néhány engedélyt minden évben kisorsolnak. A sorshúzásra januárban kell jelentkezni. Jelentkeztünk, de nem húzták ki a nevünket a kalapból.

Altában éjjel kettőig üldögéltünk egy rénszarvas-húsból készült, rókagombás-áfonyás lapp bográcsgulyás ”porai” mellett. A Lofoten-szigeteken 300 méter magas hegycsúcsok, az ú.n. ”kecskeszarvak” átugrásának a fényképezése jelentett izgalmas élményt (5. Kép). Az említett kőkorszaki vacsorát a Bodö melletti Saltstraumenben ültük (6. Kép). Hazafelé megálltunk a svéd havasokban, és ”szárnyas” pért horgásztunk (7. Kép).

Ugye, micsoda kalandok?!

Üdv,

Zsolt, a Hegedűs

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése