Gerbault-emlékboríték és bélyeg |
Ennek az utazásnak kétkötetes naplója fekszik előttem. Címe: A Nap nyomában. A Földet nyugat felé körülhajózó „Firecrest" második útja van leírva benne.
Az első bejegyzés 1924. október 8-án történt. Ekkor a hajócska a New-York melletti City Islandon horgonyzott. Két hónapi kemény munkával lett ismét „tengerképes". Az új, 14 méter magas főárboc szívós Oregon fenyőből készült s az orrtőke is ugyanabból a pompás anyagból. A vitorlák és csigák veretei galvanizált acélból állottak, s képesek voltak arra, hogy akár tíz tonna súlyt is elbírjanak anélkül, hogy kárt szenvednének. Újak voltak a vitorlák is, s teljesen új a pompás, 200 literes víztartály is. A kabin is alaposan kicsinosítva várja az indulást. A könyvespolcokon a régi meghitt barátok: Loti, Conrad, Stevenson. Tenisz-trófeák, emlékérmek, néhány fénykép azokról, akik aggódó szeretettel várják vissza a tengerek remetéjét. Csakhamar megkezdődik a berakodás is. Az ivóvízen kívül burgonyát, rizst, cukrot, kondenzált tejet, vajat, citromot, dzsemeket visz magával a hajó éléskamrájában. Elegendő mennyiségű petróleum is kerül a különleges tartályokba, mégpedig főzés céljaira. Fegyverek, könyvek, egy pompás céllövő íj, filmfelvevő és fényképezőgépek hevernek festői összevisszaságban a fedélzeten. Alain Gerbault igyekezett titokban tartani elindulásának időpontját, mégis a partot ellepik a kíváncsi újságírók és fotóriporterek. A beálló apállyal sodródik kifelé a „Firecrest" a nyílt óceánra. Néhány jó barát s a Jacht Club tagjai kísérik öt el az utolsó világítótoronyig. Aztán egyedül marad a hajócska s vakmerő kapitánya. Egyelőre még nagyon óvatosan halad a Firecrest, hiszen a sűrű hajóforgalom különösen éjszaka nagy óvatosságra inti a kormányost, annál is inkább, mert egy viharos éjszaka bizony hajszálon múlt egy végzetessé válható összeütközés. Egyelőre még nagyon viharos a tenger, s úgyszólván egész nap a kormány mellett áll az „egyfőnyi legénység".
Október 17-én érkezik meg a „Firecrest" a Bermudákra, ahol Saint George kikötőjében vet horgonyt. Az eddig megtett út tulajdonképpen csak amolyan főpróba volt, azzal a céllal, hogy az új felszerelés esetleges gyönge pontjai minél előbb nyilvánvalóvá legyenek. Bizony volt is mit javítaniok a szépséges szigetek néger hajóácsainak, akikről Alain Gerhault megjegyzi, hogy sokkal lelkiismeretesebben végezték dolgukat, mint a New York-i .... kollégák. A vitorlák vásznának is megártott a 14 napois vihar. Újból kellett őket lenolajjal impregnálni, s mivel a hajófenék palánkaí között nyugtalanító vízszivárgás mutatkozott, szárazdokkba került a „Firecrest". Közben a hajó kapitánya bejárja a szigetek legeirejtettebb zugát is. Megismerkedik a bennszülöttek dolgos mindennapi életével, a négerek szomorú sorsával, hogy azután február 24-én ismét felvonja horgonyát: irány a Panama csatorna! Aránylag könnyű navigálás után április 1-én érkezik meg ide. Horgonyt vet Volon kikötőjében, s tíz perc múlva már a révkapitányság motorosa ütödik a. Firecrest oldalához. Szőrszálhasogató vámvizsgálat után végre kezében az írás: keresztül mehet a csatorna zsilipjein. Azon nyomban felveszik a hajócska adatait. Ezekből rögtön ki is számítják a tonnatartalom szerint fizetendő átkelési járulékot. Tekintve, hogy ez tonnánként 75 centet tesz ki, összesen 6 dollárt kellett fizetnie, amelyhez még az öt dolláros „mérlegelési illeték" járult. „Ezért az összegért — írja — jogomban állott a hatalmas zsilipeket mozgásba hozó gépkolosszusok erejét két órán át igénybe vennem." Ennél alacsonyabb tonnatartalom szerinti átkelési díjat úgy hisszük csupán Haliburton amerikai újságíró fizetett, aki úszva tette meg az utat a csatornán keresztül. Az ő „tonnatartalma" még a Firecresténél is kisebb volt.
A 10—20 000 tonnás hajók számára méretezett zsilipek azonban veszélyt rejtegettek a „Firecrest" számára. A nagy erővel lezúduló víz könnyen a zsilipkamra acél falaihoz csaphat egy ilyen hajócskát, s az ütődésnek bizony katasztrofális következményei lehetnek. Az előrelátó kapitány vastag kötélgöngyölegeket helyez a „Firecrest" oldalaira abból a célból, hogy a rugalmas bálák az esetleges koccanások erejét felfogják vagy legalábbis mérsékeljék. Különben a csatorna-kezelőség is különleges rendelkezéseket adott ki a gépkezelőknek, melyeknek értelmében igen lassan és óvatosan töltötték meg a zsilipeket, nehogy a világkörüli utas járműve valamilyen kárt is szenvedjen. Így aztán a Firecrest egyetlen karcolás nélkül került át az Atlanti óceánból a Csendes-óceánba.
Balboa kikötőjében sok munka várt a tengerek remetéjére. Bár a Bermudákon alaposan átnézték a hajócska minden egyes zugát, mégis a nagy óceáni út előtt mégegyszer meg kellett bizonyosodni arról, vajon minden rendben van-e a fedélzeten. New-Yorkból egészen könnyű és nagyfelületű vitorlát rendel Alain Gerbault azért, hogy a szélcsendek övének minden szellőjét kihasználhassa a továbbhaladásra. Az élelmiszerek beszerzése is sok gondot okoz, hiszen mindenből a legjobbat és a legtartósabbat kellett kiválogatnia.
A több hetes balboai tartózkodás alatt azonban arra is van ideje a hajócska „legénységének", hogy néhány válogatott teniszmérkőzésen vegyen részt, s így gondoskodik arról, hogy sportnyelven szólva, „jó formában" legyen. Közvetlen az elindulás előtt barátai új filmfelvevőgéppel s egy kis patefonnal lepik meg őt. Alig van már hely hová tenni őket. Aztán feltöltik a „Firecrest" víztartó tankjait is. És eközben majdnem elsüllyed a hajó. Hogyan? Hát olyanformán, hogy a több ezer tonnás óceánjárók táplálására szolgáló óriás gumicsőből olyan vízsugár zúdul a Firecrest gyomrába, amely ott szinte katasztrofális "árvizet" idéz elő. Május 31-én azonban a nyílt óceánon van már a hajó. Irány a Galapagos szigetek.
Gerbault 1929-ben |
A barátságos szigetlakó „peonok" tanyájukra invitálják a messziről jött utast. Néhány izgalmas napot tölt közöttük, de egy kirobbanás előtt álló és vérbosszúval fenyegető családi viszály elől jobbnak látja az óceán magányába menekülni. Július 30-án elhagyja Porto Chico kikötőjét, s nekivág a végtelen vízsivatagnak a Gambier szigetek felé. Ha a könnyebbik megoldást választotta volna, úgy a Marquises szigetek felé kellett volna igyekeznie. A passzátszelek és az equatorális áramlás segítségével 60—70 mérföldet is megtehetett volna napjában. A Gambier szigetek elérésére azonban ott kellett hagynia a passzátok övezetét, s jóidéig a hírhedt „csend zónában" kellett megkísérelnie a navigálást. Allain Gerbault mégis ezt az útirányt választotta, mert erősen vonzotta öt a forgalomtól még érintetlen archipelágus.
A naponként végzett helymeghatározások azt mutatták, hogy a hajó kitűnően tartja az irányt. Csak a kronométerek pontosságának dolgában nem volt egészen biztos Alain Gerbault, pedig ezeknek kifogástalan működésétől függött a tájékozódás precizitása. Ennek ellenére szeptember 16-án kibukkantak az óceán vizéből Atimos korallzátony kókuszpálmái. Ezek az előőrsei a Mangareva szigetcsoportnak, mely hivogatóan integetett a fáradt hajós felé. Nehéz órák következtek azonban mindaddig, míg a „Firecrest" ki tudott kötni egy barátságos kis öbölben. Veszedelmes, üvegkeménységű korall-szirtek között kellett megtalálnia a kikötő bejáratát. Ezek a zátonyok évről évre változtatják alakjukat és mélységüket s ilyenformán a hajózási térképek adatai nem mindig megbízhatóak. Csak a fehéren megtörő habok jellegzetes csillogása figyelmezteti a hajósokat a veszélyre. Végre aztán, 49 napi vízi út után ismét horgonyt vet a vitorlás. Egy csendőr-őrmester — a francia kormányzat hivatalos képviselője — aprólékosan átvizsgálja papírjait, s miután meggyőződött arról, hogy nem szökött fegyenccel vagy sajnálatra méltó hajótöröttel van dolga, megadja a partraszállási engedélyt. A rövidnadrágos, feketére sült magános hajós megjelenése nagy meglepetést keltett a szigetlakó bennszülöttek körében.
Sehogyan sem tudták elképzelni azt, hogy valaki csak úgy kedvtelésből látogasson el hozzájuk. Sehogyan sem értették, hogy Alain Gerbault nem koprát vásárol, - nem misszionárius, vagy valamelyik gyarmatosító hatalom hivatalos küldöttje. Amikor aztán meggyőződtek arról, hogy csupán az irántuk való érdeklődés tartja őt itt, barátjukká, mi több testvérükké fogadták. Elvezették őt a szépséges szigetek legelrejtettebb zugaiba, meghívták ünnepségeikre, s még a gyöngyhalászat mesterségébe is be akarták vezetni. Különösen a barnabőrű gyermeksereg fogadta szívébe a messziről jött idegent, akinek naptól cserzett bőre cseppet sem különbözött az övéktől.
Volt is sírás-rívás, amikor három hónap elteltével ismét felszedte horgonyát a „Firecrest". A tenger hívó szavának nem tudott sokáig ellenállni Alain Gerbault. A Canopus, a Sirius és az Achernaer csillagok remegnek ismét szextánsának fotnálkeresztjében, amikor a Fa-tu-Hiva, a Marcruises szigetcsoport előőrse felmerült előtte a hullámokból. Zöldellő kókuszpálmák, hófehér korallszirtek s felhőkbe burkolózó csúcsok világa ez. Tropikus meseország. A festői öblöcskékben megbújva pálmalevéllel fedett házacskák, a bennszülöttek falvai. Peru alkirálya, Garda Ilurtado de Mendoza fedezte fel ezt a szigetcsoportot 1595-ben s nevezte el Mendoza márkiról. 190 évvel később James Cook érinti partjait második utazása során. Legszebb leírását Melville és Stevenson tollából olvashatjuk. A hajdani rettenthetetlen harcosok késő utódai is barátjuknak fogadják Alain Gerbaultot, akinek minden szavából kicseng a gyarmatosítókkal szemben érzett ellenszenve s kiábrándultsága. Hiszen a „Firecrest" remetéje éppen azt keresi ezeken a paradicsomi szigeteken, ami a természeti népek ősi szokásaiból még megmaradt. Látja milyen ostoba és botor módon folytatja európai stílusú életmódját a fehér ember ezeken a tropikus szigeteken is. Pléhvel fedett téglaházaiban szenvedi a rettentő hőséget, ahelyett hogy bungallóit pálmalevéllel fedné. Feledést és vigasztalást az alkoholban keresr ahelyett hogy magát friss kókusz-tejjel üdítené fel.
Bőrét pillanatig sem tenné ki a napsugárnak, holott a természetes pigmentáció a legjobb ellenszere a leégésnek. A bennszülöttek egyrésze esztelenül majmolja a fehér emberek szokásait, s csak a gyermekek élik a maguk idillikus életét. Különösen elszomorító volt az, amit Alain Gerbault Taiohae szigetén tapasztalt.
A szépséges szigetet hajdan, mintegy száz évvel ezelőtt, 16 000 boldog bennszülött lakta. Aztán 1842-ben francia hadihajó köt ki a parton, s birtokba veszi a kis földdarabot. Kereskedők és ügynökök hada szállja meg a falvakat. Behurcolják az addig itt ismeretlen járványos betegségeket, de be a pálinka élvezetét is. Ma mindössze 100—200 bennszülött tengeti életét itt, s csak a hagyományok árulják el egy hajdan virágzó kultúra romjait.
A világutazó Marau királynőjénél |
Ezenkívül mint kiváló hajósok, teljes mértékben fel tudták mérni, mit jelent mint sportteljesítmény a tíz méteres vitorlással megtett magános világkörüli út. Alain Gerbaultnak olyan kitüntetésben van része, melyet eddig fehér ember nem kapott meg. Első hallásra különösnek tetszik az a név, melyet tőlük kapott s amely az egész környező szigetvilágban a legnagyobb megtiszteltetésnek számított. „A cukornád dala" — így \hívták a tengerek remetéjét ezentúl a szigetlakók.
Garbault Polinéziáűban |
De a tenger hívó szavát semmi sem feledteti. A „Firecrest" ismét felvonja horgonyát s 1926. június 12-én ismét a lemenő Nap felé fordítja orrát. Néhány hét és már Szamoában van. Itt azonban nem sokáig időzik. Elriasztja őt az a rombolás, melyet a gyarmatosítók az őslakók kultúrájában tettek.
Az alattomos korallzátonyok is sok gondot okoztak a magányos hajósnak. Bármennyire is elővigyázatos volt. bizony a kis Uvea szigetecske mellett könnyen végzetessé válható hajótörést szenvedett. A hajó zátonyra futott, s csak a bennszülöttek segítségével tudta a „Firecrestet" partra vontatni, ahol aztán megkezdődhetett a javítás hossaú heteket igénybevevő munkája. Az üvegke-mónységű szirtek leszakították a hajó ólomnehezékét, mely arra szolgált, hogy a szükséges merülést s így az egyensúlyt és a sima futást biztosítsa. Bennszülött és kínai hajóácsok sietnek segítségére, de a szükséges emelők hiányában a munka nagyon lassan és nehezen megy.
Szerencséjére a közelben cirkáló francia hadihajó, a Cassiopeia hírül veszi a szerencsétlenséget, s csakhamar ott horgonyoz a kis sziget mellett. Mesteremberek és szerelők hada lepi el a korallszirtet, s a modern technika minden vívmányát mozgósítja s így csakhamar ismét ép és „tengerképes" a kis hajó. Az óriás cirkáló emelődarui pehelykönnyűséggel kapják fel a „Firecrestet", s helyezik a biztonságos mély vízre. Innen aztán már hazafelé vezet a magános hajós útja. A Torres szoroson át az Arafura tengerbe vitorlázik, majd átvágva az Indiai-óceánon, Réunion szigetén köt ki. Azután Dél-Afrikát kerüli meg s Szent Ilona, majd Ascensión szigetek érintésével jut el az Azorokra. Innen a hazai partok felé fordítja hajója orrát, hogy hétszáz, tengeren töltölt nap után végre kikössön Le Havre-ban. Negyvenezer tengeri mérföldet futott eközben a „Firecrest", harcolva trópusi viharokkal, tájfunokkal, alattomos korallzátonyokkal s a természet minden ártó erőivel.
(Forrás: Ifj. dr. Xántus János: A tengerfenéktől a csillagokig. Ifjúsági Könyvkiadó, Bukarest, 1960. 233-242. oldalak)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése