Napsütéses nyári
napon, 2013 júliusában felkerekedünk, hogy a Huron-tó egyik
öblében (Georgian Bay) egy kellemes hetet töltsünk. Mint legtöbb
helyen a világon, a kanadai Új Világ is telisteli van történelmi
és kultúrantropológiai emlékekkel, emlékhelyekkel, amiket jó
üzleti érzékkel - bár távolról sem azonos hatásfokkal - ki is
aknáznak. Victoria Harbourtól, ahol megszállunk egy tóparti
cottage-ban, félórányi kocsiúton jutunk az ugyancsak tóparti
Penetanguishene városkába, amelynek egyik kikötője fölött várja
látogatóit a Discovery Harbour nevezetű erődmúzeum, az
1812-14-es ontariói amerikai-kanadai csata egyik hajdani
kulcstámaszpontja. Már a bejáratnál osztogatott tájékoztató
anyagokból kiderül, hogy az intézmény folyamatos
rendezvénysorozattal emlékezett meg a tavaly s emlékezik meg idén
és jövőre is az amerikai részről kissé túlbecsülten "második
függetlenségi háború"-nak is nevezett csata eseményeire,
főbb szereplőire. Az emlékezés, a kanadaiak számára győztes
ütközetek, vízi csaták,
tengerészbátorság, fegyvertestvériség stb. felidézése átfogják
egész Kanadát, ám feltűnő módon a quebeci francia szellemű
közösség mintha makacsul és egyértelműen távol maradna az
akciótól. Mintha a kanadai britek és franciák emlékei nem
lennének közösek. Tény, hogy a kanadai történelemben a brit
annexió utáni három évszázad mintha inkább csak az angol
érdekeltségre szorítkozik.
Annak ellenére, hogy a három évig tartó csatának fontos szerepe
volt a francia nyelv és kultúra megőrzésében is, hiszen ha a
terület az Egyesült Államok részévé vált volna, Quebec sem
marad fenn a mai formájában. Multikulturalitás ide vagy oda, az
angol és a francia államnyelvi használata ellenére, az angol
nyelvű többség mintha fölényesen - ha nem is szántszándékkal
- elfedné a franciát. Hiába, többen vannak... (Az erődmúzeum
eligazitó anyagai amúgy két nyelven készülnek, a honlapon
további spanyol és német nyelvű eligazitást is találni...)
Edward és Zsófia hercegi pár Huroniában a kenu zsilipelésénél asszisztál (2012) |
Ráadásul az utóbbi
háromszáz valahány év mintha valóban a brit történelem
zajlásában telt volna el: az anyaország királyi sarjai úgy
jöttek-mentek-diszponáltak Kanada sorsát illetően, ahogy az a
nagykönyvben elő van írva.
Királyi látogatások követték egymást, hercegi körutazások
örvendeztették meg a kanadai Új Világ népét. Hogy csak a
legutóbbiakat emítsük:
a William és Kate hercegi párt tavaly vezette első útja éppen
Kanadába, s tavaly szeptemberben látogatott el Quebec környékére
Edward herceg és Zsófia hercegnő is. (Mindennek a teteje: a
napokban arról is lelkesen cikkezik a kanadai sajtó, hogy netán
William és Kate nehezen jött gyermeke brit trónkövetelő, s ezzel
együtt kanadai uralkodó lehetne?!)
Cartier-féle emlékbélyeg |
Pedig a történelem nem
válogatós: mindent számon tart, ami egyszer az emberiséggel így
vagy úgy megtörtént. Azt is, hogy a francia telepesek már
1603-ban Kanada földjére léptek: ők teremtették meg az Új
Világban – Új-Angliával párhuzamosan - Új-Franciaországot.
Őket követték a missziósok: előbb a francia ferencrendiek (hamar
beletörött a bicskájuk az indiántérítésbe),
majd Loyolai Ignác jezsuita hitvezér térítői
elképzelésének francia követői, akik hittel vallották vezetőjük
elvét: ha a rendnek csak 1 lelket is sikerül megmentenie, "már
megérte". A francia jezsuita térítők
ezzel az eltökéltséggel érkeztek a Huron-tó környékére,
Huroniába, hogy az egy isten hitére térítve,
"civilizálják" a primitív
vadásztársadalomban élő huron lakosságot. Az 1625-ben érkezett
első jezsuita misszionáriusok (vezetőjük a később vértanúvá
lett Jean de Brébeuf). A tóhoz közeli Wy folyó mellett telepedtek
le, s missziójukba lassan az ottani huron lakosság közel egy
ötödét bevonták. Csakhogy a nemes szándékhoz képest a munka
több volt, mint sziszifuszi: a téritőknek hamar rá kellett
döbbenniük arra, hogy semmire se mennek az őslakosságénál jóval
civilizatórikusabb szintjükkel, a helyi nyelvek, a szokások
ismerete és a rettegett, az ősmagyar sámánokra emlékeztető
varázslók hatalmának alapos ellensúlyozása nélkül. Legalább
is ezt igazolták az első évek eredménytelen kisérletei. A
Sainte-Marie-au-pays-des-Hurons (Huronföldi Szent Mária) elnevezésű
telep helyén ma a már említett
erődmúzeummal (Discovery Harbour) közös irányítás
alatti - elsősorban régészeti profilú - múzeum fogadja pár
kilométerrel Midland kikötője előtt az autósztrádán érkezőket.
És bár specifikuma révén, a hely elsősorban francia kulturális
érdekeltségű, a múzem által szervezett bemutató akciók angol
nyelven zajlanak, a szórólapok kétnyelvűek, a múzeumi honlap
viszont legalább egy tucatnyi világnyelven tájékoztat. Ami nagyon
hiányzik: az a huron nyelvi megnyilvánulás - ez akkor is
ünneprontó "gesztus", ha jó előre leszögezzük, hogy a
huron lakosság mára szőrén-szálán felszívódott;
a Huroniából elmenekült maroknyi, maradék lakosság Quebec
mellett talált menedékre.
Huron kultúra ennek
ellenére létezik: a jezsuiták első huroniai vezetője, Brébeuf
még szinte tehetetlen volt, amíg
meg nem tanulta a huronok nyelvét. Hogy ezt elérje, huron szótárt
szerkesztett. Eleinte a huronok egyszerűen bolondnak tartották mind
őt, mind a testvéreit. A katolikus ember erkölcsi törvényei
kicsorbultak a törzsi, a természet elemeit istenekként tisztelő
és félő huronok szokásain, annak ellenére, hogy a
misszionáriusok egy fedél alatt éltek az őslakossággal, ugyanazt
a kenyeret ették, az egyre nagyobb mértékben áldozatokat szedő
betegségeket, járványokat igyekeztek megfékezni. Az áttörés ha
furcsán is, de egyszer csak megtörtént. Igy adja ezt elő a
magyarországi Koroknai Zoltán jelenkori jezsuita skolasztikus, aki
több hónapot töltött Kanadában és a huron kultúra
tanulmányozásának megszállottja (egyebek mellett hangjátékot és
színpadi művet írt
A huron misszió címmel):
"Brébeuf-öt
először páratlan fizikai ereje miatt kezdték tisztelni, az Echon
('nehéz terhet cipelő') nevet kapta. Később misszionárius
testvéreivel együtt felvette a harcot a varázslók ellen, s közben
hirdették az egy, és mindenhol jelenlévő Istent, aki szereti az
embereket, akit közvetlenül is meg lehet szólítani az imádságban
(ergó nincs szükség drága ajándékokra és az önös hatalomnak
való állandó behódolásra). A Szentmiséken igyekeztek elkerülni
minden titokzatosság látszatát, nem volt sekrestye, a hívek szeme
előtt öltöztek be miseruhába, hogy ezzel is érzékeltessék:
nincs titkos varázslás. Jelentős engedményeket tettek az indián
kultúra irányába, például a missziós templomban az oltár
közelében tűzhelyett állítottak fel, mert az indiánok számára
elképzelhetetlen bármiféle transzcendenica jelenléte tűz és
lángok nélkül."
A kenu érkezése a misszióhoz (újrajátszás) |
Jellegzetesen európai az
a szemlélet, amelynek meggyőződése, hogy a Szent Mária-múzeum a
huron lakosság életét tükrözi. Igaz, hogy a létesítmény
inkább a misszió és az őslakosság mesterséges együttélésének
és egymásra hatásának a tárháza, ám a helyhez fűződő
emlékek jóval drámaibbak és tanulságosabbak, mint az itt
található füstös-poros, lazán igazgatott, sorsára hagyott
indián-skanzen. A kanadai viszonylatban is borsos belépti díj
dacára szinte az egyetlen, valóságosan is a múlt viszonyait idéző
látványosságnak a huron telepes erőd falai közé vezető,
faragott facölöpökkel kibélelt, egy kenu szélességénél alig
valamivel tágasabb víziút
bizonyult, amelyen három igen egyszerű, kézzel felhúzható
fazsilip jelentette a kaput az eltávozó, illetve a hazatérő
szállítmányok előtt.
Ha elgondoljuk, hogy az indián vadászok begyűjtött állatbőreit
és szőrméit a távoli Quebec kereskedőihez kellett szállítani,
s onnan minden szükséges élelmet, nyers- és építő
anyagot, puskaport, gyógyszert, italt és egyéb közszükségleti
cikket a telepre hozni, 28-30 napi fáradságos kalandozás árán
tekervényes folyami úton megtenni a több mint 800 mérföldet,
gyakran kitéve az ellenséges törzsek támadásainak és a
természeti csapásoknak, nem csodálkozunk azon, hogy egy-egy
karaván beérkezése sokszoros örömünnepet jelentett a misszió
életében. Ezt az ünnepi pillanatot kísérelte
meg ottlétünkkor játékos, színpadias
külsőségekkel legalább egy negyedóra erejéig szuggerálni a
múzeumnál gyakorlatozó régészhallgatók egy csoportja, akik
nyári gyakorlatukat töltötték a huron falumúzeumban.
Hosszúház Huroniában |
A látogató, mielőtt
beléphetne a huron telep kőkirakásos erődített
kapuján, a múzeum bejáratánál berendezett tágas moziteremben
negyedórás dokumentumfilmet nézhet végig a telep történetéről,
a hittérítők és huron
gondozottjaik mindennapi életéről, mindarról, amit a vázlatos
látnivalókhoz tudni érdemes. A többnyelvű kommentár végén
felhangzik a jelenkori intés: a film tulajdonképpen csak
tényeket közvetitett, azt, hogy melyik oldalon, kinél van az
igazság, a látogatónak kell eldöntenie azzal, hogy átlépi a
kaput. A vászonra kinagyított
kapu látványa ekkor hirtelen eltűnik, a vászon zajosan
fölcsapódik, s a helyén megjelenő résben felfénylik a kinti
világ: a valódi kapu, amely tárva-nyitva várja a közönséget.
Valódi rendezői mesterfogás ez, amit sajnos, a későbbiekben a
szervezők rendre könnyelműen "eljátszanak", s így
az igazságot továbbra is nehéz kiderítenünk...
Huron törzsfők |
Alig van olyan helyiség
a múzeum területén, amelyet ne ülne meg a fojtogató,
orrot-szemet csípő tömény
füst. A huronok ahol csak tehették, tüzet raktak. Jó volt ez a
tartósításra szánt hús, dohány, az állatbőrök, különböző
növények, bogyók, gombák stb. tartósításához. Kellett a tűz
továbbá a jezsuiták által szorgalmazott kovácsmunkákhoz,
kenyérsütéshez, főzéshez, a gyógyításhoz... Koronkai Zoltán
szerint a jezsuiták is jelentős engedményeket tettek az indián
kultúra irányába, például a missziós templomban az oltár
közelében tűzhelyet állítottak fel, mert az indiánok számára
elképzelhetetlen bármiféle transzcendenica jelenléte tűz és
lángok nélkül.
Minden
térítés, átnevelés óhatatlanul erőszakos cselekedet. A huron
missziót tanulmányozók rendszerint megjegyzik, hogy a maguk
nemében a jezsuita térítők nagyon is toleránsak voltak másokhoz
képest, ezért az óhazában az első időkben azzal vádolták meg
őket, hogy elszabotálják a civilizálást. Természetesen nem
rohantak ajtóstól a házba, kivárták a megtérésre
legalkalmasabb pillanatot, amelyek furcsa módon akkor váltak a
legmeggyőzőbbeké, amikor veszélybe került a misszió és az
egész huron lakosság léte: a véres agresszióval fenyegető
irokéz indiánok rendre kiirtották a missziós személyzet közel
felét, s ahol csak érték, pusztították a huronokat. A mártírrá
lett jezsuiták szembeszegülésének példája, az, hogy minden
úton-módon elítélték a kegyetlen rituális kivégzéseket,
jótékonyan hatottak az áttérési „rátára”, s megjelentek az
első huron keresztények is, akik remek további térítő munkát
végeztek a továbbiakban. A múzeumban tetten érhető a huronok
életének szkrizofén jellegzetessége: a megkeresztelkedett
őslakosok és a megkereszteletlenek elkülönítve, külsőségeikben
szinte megegyező sátrakban és „hosszúházakban” laktak,
egymás szomszédságában és mégis külön, amíg végül a
felvett vallás egyesítette őket.
Huron mártirok szenvedései |
A
jezsuita kísérlet sajnálatosan kudarcba fulladt: az irokéz
ellenségeskedés, a kezükre juttatott lőfegyverek megsemmisítő
ereje elűzte földjükről a huronokat. Megmaradt viszont a
misszionáriusok mártíriumának példája, amelynek a misszió
melletti, az autósztráda túloldalán, egy festői dombon
kialakított szent zarándokhely a letéteményese. A Martyrs
Shrine-nek nevezett sok hektáros kertben impozáns székesegyház
áll a vértanúk és a világ szentjeinek tiszteletére. Alapitása
közvetlenül a nyolc kanadai jezsuita mártir emlékét idézi, akik
a kereszténység második misszióját vezették a huron indiánok
között. Név szerint: Daniel Antal, Garnier Károly, Lallemant
Gábor, Brébeuf János, La Landei János, Jogues Izsák, Chabanel
Natalis, és Goupil Renatus. A vértanúcsoportot Brébeuf Jánosról
nevezték el. De az emlékhelyen maradandó nyomok őrzik II. János
Pál pápa 1982-es látogatását: egy kifejező, fából faragott
szobor és az alkalomra kialakitott pápai oltár. Szuggesztiv
szobrok, emlékművek őrzik Teréz anya személyiségének kisugárzó
erejét, az első afrikai szent, Josephine életének tanulságát, a
kereszténység ázsiai terjedésének megannyi momentumát.
Szent Kateri: a mohawk indiánok lilioma |
Külön
„kertet” szenteltek a zarándokhelyen az őslakosok emlékének,
illetve az első indián szentnek, akit korábbi boldoggá avatása
után XVI. Benedek 2012-ben a szentek közé emelt. Az 1676-ban
megkeresztelkedett mohawk lány, Tekakwitha Kateri tizenegy éves
volt, amikor először hallott Krisztusról azoktól a jezsuita
misszionáriusoktól, akik az őt nevelő nagybátyja falujában
jártak. Szüleit még kisgyerekként elvesztette, himlőjárványban
haltak meg. Tekakwitha is megbetegedett, és bár meggyógyult, hegek
maradtak az arcán, s a látása is károsodott. Nevelőszülei népük
hagyományai szerint tizenhárom éves korától férjhez akarták
adni, de ő – talán még maga sem értette, miért – ellenállt
e kényszernek. Néhány év után a család feladta a próbálkozást,
és engedték, hogy a lány Jacques de Lamberville jezsuita atyánál
katekizmust tanuljon. Az indiánok vallási megtérését ellenzők
Kateri ellen fordultak, s boszorkánysággal, illetve szexuális
szabadossággal vádolták meg. Hogy túlélje, egy Montreal melletti
misszióba kerül, itt teljesiti ki szent életét kemény böjtölés
és önsanyargatás közben. A „mohawk indiánok lilioma” - ahogy
előszeretettel nevezik – halála pillanatában teljesen
megszabadult az arcát elrútitó hegektől és egyéb csodák is
történtek elhunyta nyomán.
A
misszió sok évszázaddal ezelőtti tevékenysége nyomán létrejött
szent hely – a kanadai jezsuita egyház jóvoltából –
nemzetközileg elismert és szívesen látogatott kegyhely. A világi
látogatók mellett nagyszámú, a világ minden tájáról érkező
spirituális vendégek csoportjai keresik föl a mártiromság
felszentelt emlékműveit. A missziót és a kegyhelyet fölkereső
látogatók jelentős kedvezményben részesülnek – hiszen a két
intézmény között az országút alatt, egy szűk alagúton át
vezet a pár perces sétára hivó, összekötő gyalogút. De a
mártirok dombja már angol szellemiségű világ: a kegyhelyet
működtető helybeli jezsuiták mintha megfeledkeztek volna a
francia gyökerekről. Mind a hely honlapja, mind a promóciós
anyagok egy nyelven szólnak hozzánk... Igaz, világnyelvről van
szó.
Toronto, 2013. augusztus 5.
Érdekes tudósítás. Örülök, hogy olvashattam.
VálaszTörlés